Peeping Tom werd in 2000 opgericht door Gabriela Carrizo (I/AR) en Franck Chartier (F). Met toekomstige mede-maker voor lange termijn, Eurudike De Beul, creëerden ze een eerste gezamenlijk locatieproject in een mobilhome, Caravana (1999), daarna opgevolgd door de film Une vie inutile (2000).

Het waarmerk van Peeping Tom is een hyperrealistisch podiumbeeld, geënt op een concrete scenografie: tuin, salon en kelderverdieping in de eerste trilogie ( Le Jardin , 2002; Le Salon, 2004; en Le Sous Sol , 2007), twee stacaravans in een besneeuwd berglandschap in 32 rue Vandenbranden (2009), of een verbrande theater in A Louer (2011). Daarbinnen creëren de makers een kantelend universum dat de gangbare logica van tijd, ruimte en sfeer verstoort. Isolement leidt er naar onderbewuste werelden van nachtmerries, angsten en verlangens waarmee ze de schaduwkanten van individu en gemeenschap uitlichten. Het huis clos van familie- en gezinssituaties blijft voor Peeping Tom een rijke bron van creativiteit. Momenteel werkt het gezelschap aan een tweede trilogie - Vader, Moeder, Kind - rond hetzelfde oergegeven.

Vader is van de hand van Franck Chartier en ging op 10 mei 2014 in première in Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen, DE). Het tweede deel van de trilogie, Moeder, werd geregisseerd door Gabriela Carrizo. De wereldpremière vond plaats in het Theater im Pfalzbau (Ludwigshafen, DE) op 29 september 2016. In de lente van 2019 zal de trilogie eindigen met het derde luik, Kind.

Sinds 2013 maakte de artistieke leiding van Peeping Tom ook producties in andere huizen en met andere groepen: The missing door (2013) en The lost room (2015) met en voor het Nederlands Dans Theater (NDT I). 33 rue Vandenbranden (2013) voor de Opera van Göteborg. In 2015 regisseerde Gabriela Carrizo The Land, een samenwerking tussen leden van Peeping Tom en de acteurs van het Residenztheater in München. In 2017 slaan Peeping Tom en Nederlands Dans Theater opnieuw de handen in elkaar voor de creatie van The hidden floor, een nieuw kort stuk van Franck Chartier met de dansers van NDTI.

In 2005 sleepte Peeping Tom met Le Salon de Franse Prix du Meilleur Spectacle de Danse in de wacht. Op het festival van Salzburg ontvingen ze in 2007 de Montblanc Young Directors Award en op het International Arts Festival van Melbourne de Patrons Circle Award. Le Sous Sol , A Louer en Vader werden alledrie geselecteerd voor het Theaterfestival dat elk jaar de beste voorstellingen van het seizoen in België en Nederland verzamelt. A Louer werd genomineerd voor een prestigieuze Ubu Prijs in Italië in de categorie Best Foreign Language Performance tijdens theaterseizoen 2012-2013 en voor een Premio de la Crítica in Barcelona in de categorie 'Beste internationale dansvoorstelling van 2015' na een reeks voorstellingen in het kader van Grec Festival de Barcelona. 32 rue Vandenbranden werd door het tijdschrift Guia Folha verkozen tot beste dansvoorstelling van het jaar 2013 in São Paulo (BR) en won in 2015 een prestigieuze Olivier Award in Londen, in de categorie 'Best New Dance Production'. Vader werd, naast de officiële selectie voor Het Theaterfestival 2015, door de Nederlandse krant NRC Handelsblad ook uitgeroepen tot 'Beste dansvoorstelling van 2014'. Het stuk viel eveneens in de prijzen op de 'Premios de la Crítica Barcelona', in de categorie 'Beste internationale dansvoorstelling van 2014'. In 2016 won Franck Chartiers The lost room een 'Zwaan meest indrukwekkende dansproductie in Nederland'.

Het Kunstenpunt lanceerde in 2016 een online gids over hedendaagse dans in Vlaanderen en Brussel, met o.a. een analyse van het werk van Peeping Tom door Lieve Dierckx.

Medewerkers

André & Christophe De Tremerie (transport)
Diane Fourdrignier (artistiek assistente)
HyoJung Yang (kostuums)
Nico Leunen (dramaturgie)
Raphaëlle Latini (geluidscompositie)
Joëlle Reyns (techniek)
Hjorvar Rognvaldsson (techniek)
Wout Rous (techniek)
Krispijn Schuyesmans (techniek)
Herman Sorgeloos (fotografie)
Juan Carlos Tolosa (geluidscompositie)
Amber Vandenhoeck (techniek)
Johan Vandenborn (techniek)

Raad van Bestuur

Rafael Heylen (voorzitter)

Emiliano Battista
Thijs De Ceuster
Lieve Dierckx
Peggy Donnelly
Lies Martens
Christel Simons
Herman Sorgeloos

Staff

Quentin Legrand (zakelijk leider)
+32 2 290 22 07

Anastasia Tchernokondratenko (productie manager)
+32 2 290 22 08

Lulu Tikovsky (toernee manager)
+32 2 290 22 08

Sébastien Parizel (communicatie en pers)
+32 2 290 22 08

Filip Timmerman (technische leider)

Met de steun van de Vlaamse overheid