Raphaëlle Latini

Raphaëlle Latini, geboren in Caen in 1971, beoefent sinds haar vroege jeugd regelmatig dans (klassiek en hedendaags).

Multidisciplinair kunstenaar, grafisch ontwerper, scenograaf, choreograaf, afgestudeerd aan de Beaux-Arts van Caen: het lichaam en zijn beweging staan ​​vaak centraal in haar onderzoek.

In 2003 herbouwde ze haar dagelijkse leven rond een andere passie: geluid, intiem, regenererend en daarom vitaal, en creëerde het karakter van Madame Twill, vestigde haar grafische en geluidsidentiteit en mixte in Parijse clubbars (OPA, Pulp, Barourcq, Wild Cabaret… ). Haar andere benadering van de decks brengt haar naar bars, nationale choreografische centra en hedendaagse dansworkshops.

Het is heel normaal dat ze haar werk wederom richt op live performance, of het nu gaat om muziek met Vincent Dupont in Incantus, Plan, Souffles en Refuge, in de scenografie voor Borges vs Goya met het gezelschap Akté, of door het oprichten van de groep ENTORSE, in 2007, die ze inluidt met Love Affair, green girl (radiotheater) of Morceau, een performance met chocoladevinyl.

Aanvankelijk beschouwd als een collectief, werkt ze binnen Entorse samen met verschillende kunstenaars (choreografen, acteurs, lichtontwerpers, muzikanten, scenografen, onderzoekers, enz.) om shows, optredens en installaties te creëren die deze verschillende media vermengen met een vereiste die hen dwingt om alle mogelijke interacties te verkennen. De specificiteit van het project van het gezelschap is niet zozeer de formalistische zoektocht naar een choreografisch signatuureffect, maar eerder het verlangen naar een blijvende weerklank van deze transdisciplinaire aanpak. Binnen deze aanpak zal ze een prachtige samenwerking aangaan met Samuel Lefeuvre in Accidens (ce qui arrive), [àut], Haute résilience en Hantologie. Sinds 2015 heeft ze de artistieke leiding op zich genomen en creëerde ze CORPS DISCIPLINAIR en vervolgens Bold!. Tegelijkertijd creëerde ze de soundtracks voor Neige voor Michèle Anne De Mey/Charleroi danses, werkte ze samen met Mohamed El Khatib en sinds 2011 met Peeping Tom in À Louer, daarna de trilogie Vader, Moeder, Kind en in The Land voor het Residenztheater evenals The Missing Door, The Lost Room, The Hidden Floor en la Ruta in samenwerking met Nederlands Dans Theater. In 2020 herenigde ze zich met Samuel Lefeuvre en zijn medewerker Flor Demestri door Glitch en 3rd nature te creëren. In 2021 tekende ze het geluidsontwerp van Datadream van en door Steven Michel en vervolgens dat van de Dido & Aeneas Opera met regisseur Franck Chartier/PeepingTom.