Wan-Lun Yu (1990°) werd geboren in Taichung, Taiwan. Ze is podiumkunstenaar, danser, docent en maker en woont en werkt in Brussel.
Ze studeerde af aan de Taipei National University of Arts. Sindsdien heeft ze samengewerkt met een breed scala aan choreografen, beeldend kunstenaars en regisseurs in Europa en Azië, waaronder Gerard & Kelly, Shezad Dawood, Mylène Benoit, Hsiao-Mei Ho, Chien-Ming Chang (repetitor voor Shechter II), Hiroaki Umeda, Nemo Flourt, Neels Castillon en Fanny Sage.
Wan-Lun's artistieke onderzoek verkent hoe emotie en bewustzijn elkaar kruisen in het lichaam, en vormt zo een unieke bibliotheek die voortdurend reflecteert op, en vragen stelt over cultuur, identiteit en maatschappij.
Haar eerste project met de Belgische audiovisuele kunstenaar Joeri Verbesselt: de kortfilm Retreat , die werd geselecteerd voor CPH:DOX (Kopenhagen, 2020), Ann Arbor Film Festival (2021), The New York Science Fiction Film Festival (2022) en The European Philip K. Dick Film Festival (2022). Hun tweede grote project, Tableau Vivant , werd ondersteund door zowel de Taiwan National Culture and Arts Foundation als de Vlaamse overheid met work-in-progress voorstellingen in STUK Leuven (2018) en in Taipei (2020).
Samen gingen ze verder met het verkennen van belichaamde performance door middel van twee site-specific series: foam, slaver, froth, sperm (2019) en Find the Apple (2020).
In 2023 werkte Wan-Lun samen met multidisciplinair kunstenaar Shezad Dawood voor Night in the Garden of Love -Inspired by & featuring Yusef Lateef, een VR-choreografie en live performance in WIELS, Brussel. In hetzelfde jaar werd Wan-Lun uitgenodigd door beeldend kunstenaar en filmregisseur Naïmé Perrette om Liquid Border te choreograferen en op te voeren voor de opening van de groepstentoonstelling LIPPIA in les îles mardi.
In 2020 voegde ze zich bij Peeping Tom voor de Triptych: The Missing Door, The Lost Room en The Hidden Floor en toert sindsdien internationaal met het gezelschap.

® Virginia Rota