Marie Gyselbrecht

 

 

Marie Gyselbrecht is een Belgische danseres, choreografe en performer die bekend staat om haar dynamische bijdragen aan hedendaagse dans en theater. Haar artistieke carrière begon als tiener, toen ze samenwerkte met Alain Platel en Arne Sierens in “Allemaal Indiaan” en internationaal toerde. In 1997 werd haar solo genomineerd voor 'Beste Belgische Danssolo' in een wedstrijd georganiseerd door Victoria en Alain Platel.


Na haar afstuderen aan de Salzburg Experimental Academy of Dance [SEAD] in 2005 was Marie in 2004 medeoprichtster van Collectiv.At, een in België gevestigd performancecollectief dat internationaal toerde. Hun productie “Quien Soy Es” won de eerste prijs op “Encuentros, Jovenes Artistas de Navarra”. Sinds 2008 maakt Marie deel uit van het dans-theatergezelschap Peeping Tom, waar ze meewerkte aan negen grote producties, waaronder “32 rue Vandenbranden”, “A Louer”, “Vader”, “The Land”, “Moeder”, “Kind”, “La Visita”, “South 62” en “Dido and Aeneas”, die wereldwijd met veel lof werden ontvangen.


Om haar choreografische visie te verbreden, regisseerde ze 'Taverne' (2018) met Hotel Collectiu Escènic, dat in première ging in de Sala Hiroshima in Barcelona. Laia Duran werd genomineerd voor Beste Danseres voor haar optreden tijdens de Premios de la Critica Catalanas '19. In 2021 creëerde Marie “NEST”, een locatiespecifieke voorstelling die in première ging op het “Sismògraf Festival” en uitgebreid door Europa toerde. “NEST” werd genomineerd voor “Beste Nationale Dansvoorstelling” en “Beste Openluchtvoorstelling” bij de Catalunya Critics Awards '22, en voor “Beste Openluchtvoorstelling” bij de Premis Teatre Barcelona '23.


Naast haar werk op het podium is Marie te zien geweest in films als “Drôle d'Oiseau” (2015) en “Mijn vader is een saucisse” (2019), beide geregisseerd door Anouk Fortunier. Haar multidisciplinaire werk omvat ook fotografie en installaties - haar project “Waiting Room – A Life in Transit” werd tentoongesteld tijdens het Brussels Gallery Weekend, in Gaasbeek en was te zien tijdens een tournee met Peeping Tom.


Marie's werk combineert fysiek theater en visuele verhalen en weerspiegelt haar diepe betrokkenheid bij beweging, aanwezigheid en de grenzen van live performance. Ze blijft creëren, samenwerken en internationaal toeren.


® Virginia Rota